
Modeling and Information System in Economics
ISSN 2708-9746
Клієнтоорієнтований агрегатор масових відкритих онлайн курсів
Client-oriented aggregator of massive open online courses
DOI:
10.33111/mise.97.4
Анотація: Поряд з традиційними моделями освіти все більшого розповсюдження знаходять технології дистанційної освіти. Встановлено, що технології дистанційної освіти і використання цифрового освітнього контенту сприяють розширенню доступу до освіти. Ринок онлайносвіти зростає і розвивається як в Україні, так і за кордоном. Для полегшення пошуку серед онлайн курсів існують спеціалізовані сайти-агрегатори, які поєднують функції інформування, консультування, оцінювання та вироблення рекомендацій з оптимального вибору навчального курсу. Проведено дослідження світового та українського ринку агрегаторів навчальних курсів. Лідером світового ринку є сайт Class Central. На українському ринку виділено сайт enguide.ua. Центральною проблемою онлайн-освіти залишається низький відсоток слухачів, які завершують курс. Низька ефективність онлайн-освіти є наслідком зниження вимог до слухачів і підбір курсів слухачами, які не відповідають їх потребам і можливостями. Розробники курсів намагаючись залучити максимальну кількість слухачів, невиправдано занижують вимоги до них. Більшість курсів не мають вхідного контролю, не висувають вимог до початкової підготовки, а розраховані на усередненого користувача.
В результаті слухач, повіривши в недобросовісну рекламу, не перевіривши свої здібності, після кількох занять розчаровується у вибраному курсі, що шкодить як розробнику курсів, знанням слухача, так і іміджу онлайн-освіти в цілому. Для усунення цих недоліків запропоновано логіку побудови сайту-агрегатора з використанням двох-стадійної системи відбору. Розроблено алгоритм взаємодії користувача з агрегатором.
Для досягнення максимальної відповідності запитів користувачів можливостям агрегаторів оптимізовано фільтри системи відбору курсів. У результаті роботи запропоновано власний набір онтологій і розроблено клієнтоорієнтований агрегатор. Впровадження такого агрегатора дозволить покращити якість надання освітніх онлайн послуг в Україні.
Abstract: Along with traditional education models, distance education technologies are becoming more and more widespread. It is established that the technology of distance education and the use of digital educational content promote greater access to education. The online education market is growing and developing both in Ukraine and abroad. To facilitate the search for online courses, there are specialized aggregator sites that combine the functions of informing, advising, assessing and making recommendations for the optimal choice of the training course. The world and Ukrainian market of training course aggregators has been researched. The world market leader is Class Central. The enguide.ua site is highlighted in the Ukrainian market. A central problem in online education remains the low percentage of students who complete the course. Low efficiency of online education is the result of lowering the requirements for selection of students and exchange students who do not meet their needs and capabilities. Course developers trying to attract the maximum number of students unjustifiably reduce their requirements. Most courses do not have entry control, do not require initial training, but are designed for the average user. As a result, the listener, after believing in unfair advertising, without testing his or her abilities, becomes frustrated after a few lessons in the chosen course, which harms both the course developer, the listener’s knowledge and the image of online education as a whole. To address these shortcomings, the logics of construction aggregator sites using two-phasic system selection is proposed. The algorithm of interaction of the user with the aggregator is developed. Filters of the selection system have been optimized to maximize user satisfaction. As a result, we have developed our own set of ontologies and developed a clientoriented aggregator. Implementation of the aggregator will improve the quality of online educational services in Ukraine.
Ключові слова: масові відкриті онлайн-курси, інновації в освіті, онлайносвіта, онлайн-навчання, агрегатор, пошук, МВОК, оптимізація, інформатизація освіти
Key words: mass open online courses, innovations in education, online education, online training, aggregator, search, MOOC, optimization, educational informatization
УДК: 004.9:004.738.52
UDC: 004.9:004.738.52
To cite paper
In APA style
Vasyliv, V., & Vasyliv, В. (2019). Client-oriented aggregator of massive open online courses. Modeling and Information System in Economics, 97, 35-45. http://doi.org/10.33111/mise.97.4
In MON style
Василів В.Б., Василів Б.В. Клієнтоорієнтований агрегатор масових відкритих онлайн курсів. Моделювання та інформаційні системи в економіці. 2019. № 97. С. 35-45. http://doi.org/10.33111/mise.97.4 (дата звернення: 04.10.2025).
With transliteration
Vasyliv, V., Vasyliv, В. (2019) Kliientooriientovanyi ahrehator masovykh vidkrytykh onlain kursiv [Client-oriented aggregator of massive open online courses]. Modeling and Information System in Economics, no. 97. pp. 35-45. http://doi.org/10.33111/mise.97.4 [in Ukrainian] (accessed 04 Oct 2025).

Download Paper
46
Views
7
Downloads
0
Cited by
- S. Brown Back to the future with MOOCs? In Proceedings of the 2013 Ed. of ICICTE [Electronic resource]. — Available from: http://www.icicte.org/ Proceedings2013/Papers %202013/06-3-Brown.pdf.
- McAuley, B. Stewart, G. Siemens, D. Cormier The MOOC Model for Digital Practice (2010) / [Electronic resource]. — Available from: http://davecormier.com/edblog/wp-content/uploads/ MOOC_Final.pdf.
- V. Kukharenko Innovations in e-Learning: a mass open distance course / Vysshee obrazovanye v Rossyy. 2011. № 10. S. 93–99 [in Russian].
- K. Buhaychuk Mass open online courses: history, typology, perspectives / Vysshee obrazovanye v Rossyy. 2013. №3. S. 148–155 [in Russian].
- N. Datsun, L. Urazaeva MOOC aggregator as a recommended system. Information technology in science, management, social sphere and medicine. 2016. S. 337–339 [in Russian].
- K. Jordan MOOC Completion Rates: The Data [Electronic resource]. — Available from: http://www.katyjordan.com/MOOCproject.html
- T. Basu Why No One Finishes An Online Course — And Why It Does Matter [Electronic resource]. — Available from: https://www.influencive.com/why-no-one-finishes-online-courses
- M. Spiridonov Your courses do not pass through? Here is how to fix it [Electronic resource]. — Available from: https://rb.ru/opinion/nezakonchili-onlajn-kursy/
- S. Zolotukhin Advantages and disadvantages of mass open online courses. Journal of Scientific Publications «Discussion». 2015. №4 (56).