
Modeling and Information System in Economics
ISSN 2708-9746
Архітектура інтелектуальної авіаційної транспортної системи, що функціонує в умовах невизначеності
Architecture of an intelligent aviation transport system that operates under conditions of uncertainty
DOI:
10.33111/mise.100.24
Анотація: Існуюча локальна система інформаційного супроводу та контролю діяльності сегментів авіаційного транспортного комплексу забезпечують ефективне вирішення певного ряду завдань. Але відсутність єдиних державних стандартів розвитку аналогічних систем обмежує можливість їх інтеграції з метою створення єдиної платформи управління, в якій принципи управління виходять на новий якісний рівень - прогнозного управління, тобто управління передбачення ситуації за всіма показниками діяльності наземного обслуговування повітряних кораблів (НОПК) в аеропорту. Така сукупність системи, яка об’єднує в єдиний технічний і технологічний комплекс підсистеми організації технологічного обслуговування повітряних кораблів у місцях їх стоянки в аеропорту, інтелектуальну систему підтримки прийняття рішень(ІАСППР) диспетчером у збійних ситуаціях, забезпечення регулярності виконання польотів, а також надання інформаційного сервісу для всіх учасників технологічного процесу в аеропорту та потенційних суб’єктів транспортного процесу будемо називати -інтелектуальна авіаційна транспортна система (ІАТС) [12]. Оперативним завданням ІАТС є комплекс технологічної, транспортно технологічної, технологічно-сервісної та інформаційної інфраструктури на основі інтелектуальних технологій. Фактично цей комплекс являє собою сукупність підсистем, в яких передбачена функція диспетчерського, оперативного та ситуаційного координування взаємодії служб спецтранспорту аеропорту, інших відомств і структур. Для організації такої злагодженої взаємодії необхідно створювати диспетчерські центри, які включають до свого кладу ІАСППР у збійних ситуаціях в аеропорту [11]. Прийняття рішень з проектування, розширення ІАТС повинно спиратися на наукові принципи визначення моніторингу індикаторів ефективності підсистем ІАТС у системі аеропорту (за параметрами функціонування транспортної систем), а також споживачів інформаційних послуг, які безпосередньо надаються через ІАТС.
Abstract: The existing local system of information support and control over the activities of the segments of the aviation transport complex provides an effective solution to a certain number of tasks. One of the main problems of air transport is the safety and regularity of flights. However the absence of unified state standards for the development of similar systems limits the possibility of their integration in order to create a unified management platform, in which the management principles reach a new qualitative level of predictable management, that is management of forecasting the situation for all indicators the situation for all indicators of aircraft ground handling at the airport. Such a complex of systems that integrates into a single technical and technological complex a subsystem for organizing the technological maintenance of aircraft at their parking at the airport, ensuring the regularity of flights and providing information services for all participants in the technological process at the airport for potential subjects of the transport process is called an - Intelligent Transport System. The operational task of the intelligent transport system is a complex of technological, transport-technological, technological-service and information infrastructure. In fact, this complex is a set of subsystems in which the function of dispatching, operational and situational coordination of the interaction of the airport special transport services, other departments and structures is provided. To organize such a coordinated interaction it is necessary to create dispatch centers. Decision-making on the design, expansion of the intelligent transport system should be based on the scientific principles of determining the monitoring of indicators of the efficiency of the subsystems of the intelligent transport system for the parameters of the functioning of the transport system, as well as consumers of information services that are directly offered by these same intelligent transport system.
Ключові слова: аеропорт; прийняття рішень; наземне обслуговування; інформаційна транспортна система; підсистема; ієрархічна структура; інтелектуальна система.
Key words: airport; decision making; ground handling; information transport system; subsystem; hierarchical structure; intelligent system.
УДК: 629.7.01:629.7.083(045)
UDC: 629.7.01:629.7.083(045)
To cite paper
In APA style
Shevchuk, D., Medynskyi, D., & Maliarenko, D. (2020). Architecture of an intelligent aviation transport system that operates under conditions of uncertainty. Modeling and Information System in Economics, 100, 159-175. http://doi.org/10.33111/mise.100.24
In MON style
Шевчук Д.О., Мединський Д., Маляренко Д. Архітектура інтелектуальної авіаційної транспортної системи, що функціонує в умовах невизначеності. Моделювання та інформаційні системи в економіці. 2020. № 100. С. 159-175. http://doi.org/10.33111/mise.100.24 (дата звернення: 11.04.2025).
With transliteration
Shevchuk, D., Medynskyi, D., Maliarenko, D. (2020) Arkhitektura intelektualnoi aviatsiinoi transportnoi systemy, shcho funktsionuie v umovakh nevyznachenosti [Architecture of an intelligent aviation transport system that operates under conditions of uncertainty]. Modeling and Information System in Economics, no. 100. pp. 159-175. http://doi.org/10.33111/mise.100.24 [in Ukrainian] (accessed 11 Apr 2025).

Download Paper
65
Views
11
Downloads
0
Cited by
- Голотюк М.В. Інтелектуальні транспортні системи в управлінні перевезення вантажів. Вісник Харківського національного технічного університету імені Петра Василенка.2013. №192. С. 12-16.
- ДСТУ EN 16157-3:2018. Національний стандарт України. Специфікації обміну даними DATEX II для керування дорожнім рухом та інформації про дорожній рух. Частина 3.Публікація поточної ситуації (EN 16157-3:2018, IDT). Київ, 2018. С.6-10.
- Інтелектуальні транспортні системи. Стійкий розвиток транспортної системи. зб. Матеріалів для політиків міст. 2007. С.40. 175
- Інтелектуальний транспорт України // Прес-реліз: URL: https://its-ukraine.org/прес-реліз-інтелектуальний-транспорт/ ?lang= uk (дата звернення 10.09.2020).
- Кабашкин И.В. Интеллектуальные транспортные системы: интеграция глобальных технологий будущего.Транспорт Российской Федерации. 2010. №2 (27).
- Нечеткие множества и теория возможностей. Последние достижения. Пер. с англ./ под ред. Р.Р. Ягера. Москва. 1986. 408 с.
- Наукові публікації, Економічний аналіз. Вип. №11. Київ, 2012. URL: bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&121DBN=UJRN&P21DB N=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ecan_ 2012_11(3)_54.pdf (дата звернення:11.09.2020).
- Проектирование систем управления на ЭВМ (MATLAB/ Simulink/Control System) // А.Ю. Соколов, Ю.Н. Соколов, В.М. Илюшко та др.; под ред. А.Ю. Соколова. Харьков, 2005. 590 с.
- Ротштейн А.П. Интеллектуальные технологии идентификации: нечеткие множества, генетические алгоритмы, нейронные сети. Винница, 1999. 320 с.
- Ротштейн О.П. Штовба С.Д. Проектування нечітких баз знань: Лабораторний практикум. Вінниця, 2013. 64 с.
- Рудзінський В.В. Транспортні засобі: навч.посіб. Київ. 2001. 136.
- Рудзінська О.В.,. Процеси розвитку автотранспортних технологій в інтелектуальних транспортних системах. Вісник ЖДТУ. №2 (77). 2016. С.11-14.
- Циган. Р.М., Кравченко А.О. Методичні підходи до управління транспортною інфраструктурою в Україні. Стат.зб. / Ефективна економіка. Кременчук. 2013. С.11-14.