
Modeling and Information System in Economics
ISSN 2708-9746
Роль програмування у розвитку компетентностей з аналітики та безпеки в умовах ШІ
The role of programming in developing analytics and security competences in AI
DOI:
10.33111/mise.104.6
Анотація: У статті розглядаються сучасні підходи до програмування як основу підготовки фахівців із смарт-аналітики та кібербезпеки в умовах стрімкого розвитку штучного інтелекту. Визначено ключові наукові аспекти, що супроводжують перетворення ролі розробника: від класичного кодування «з нуля» до взаємодії з генеративними мовними моделями та інструментами автоматизації. Наведено аналіз трьох основних освіт ніх парадигм — традиційної, адаптивної та генеративно-орієнтованої — із метою виявлення їхніх переваг і обмежень. Адаптивне навчання описане як технологія, що використовує алгоритми машинного навчання для персоналізації навчальних маршрутів, миттєвого зворотного звʼязку та автоматичної корекції складності завдань відповідно до індивідуальних потреб студента. Продемонстровано приклади впровадження адаптивних платформ (CybExer, AI-Cyber Range, Knewton Alta, Georgia Tech OMS), а також підбито підсумки мета-аналізу, що засвідчили зростання рівня успішності залученості студентів та зниження показника відмови. Окрему увагу приділено інтеграції генеративного штучного інтелекту у навчальні програми, який забезпечує автоматичну генерaцію кейсів для виявлення вразливостей. Висвітлено та досліджено вплив ШІ-інструментів (Copilot, TabNine, Diffblue) на оптимізацію циклів розробки: автома- тичне створення коду, тестування, документування й рефакторинг, що підвищує продуктивність розробників на 30–50 %. Розроблено структуру адаптивної онлайн-платформи, яка поєднує початкове оцінювання, побудову індивідуального плану, динамічну адаптацію контенту, практичні інтерактивні проєкти, цикл зворотного звʼязку, систему нагадувань та підсумкову сертифікацію. Схематично відображено взаємодію компонентів системи. Дослідження підкреслює критичну важливість гібридного поєднання освітніх методик — традиційної, адаптивної та генеративної — для формування в студентів ключових компетенцій XXI століття: аналітичного мислення, здатності до самонавчання та адаптивності.
Abstract: This article examines contemporary approaches to programming as the foundation for training specialists in smart analytics and cybersecurity amid the rapid development of artificial intelligence. It identifies key scientific aspects accompanying the transformation of the developerʼs role—from classical «coding from scratch» to interacting with generative language models and automation tools. The analysis covers three main educational paradigms—traditional, adaptive, and generative-oriented—to reveal their advantages and limitations. Adaptive learning is described as a technology that employs machine learning algorithms to personalize learning paths, provide instant feedback, and automatically adjust task difficulty according to each studentʼs individual needs. Examples of adaptive platforms (CybExer, AI-Cyber Range, Knewton Alta, Georgia Tech OMS) are demonstrated, and the results of a meta-analysis are summarized, showing increased student success and engagement alongside reduced dropout rates. Special attention is given to the integration of generative artificial intelligence into curricula, which enables automatic generation of vulnerability-detection case studies. The impact of AI-driven tools (Copilot, TabNine, Diffblue) on development cycles—automatic code generation, testing, documentation, and refactoring, boosting developer productivity by 30–50 %—is also explored. A structure for an adaptive online platform is proposed, combining initial assessment, individualized plan creation, dynamic content adaptation, practical interactive projects, a feedback loop, reminder system, and final certification. A schematic diagram illustrates the interaction of system components. The study underscores the critical importance of a hybrid combination of educational methodologies—traditional, adaptive, and generative—for cultivating in students the key 21st-century competencies of analytical thinking, self-directed learning, and adaptability.
Ключові слова: Адаптивне навчання, генеративний штучний інтелект, смарт-аналітика,онлайн-платформа, освітні технології.
Key words: Adaptive learning; generative artificial intelligence; smart analytics; online-platform; educational technologies.
УДК: 681.5
UDC: 681.5
To cite paper
In APA style
Kaminsky, O., & Liutyi, O. (2024). The role of programming in developing analytics and security competences in AI. Modeling and Information System in Economics, 104, 62-71. http://doi.org/10.33111/mise.104.6
In MON style
Камінський О.Є., Лютий О.О. Роль програмування у розвитку компетентностей з аналітики та безпеки в умовах ШІ. Моделювання та інформаційні системи в економіці. 2024. № 104. С. 62-71. http://doi.org/10.33111/mise.104.6 (дата звернення: 04.10.2025).
With transliteration
Kaminsky, O., Liutyi, O. (2024) Rol prohramuvannia u rozvytku kompetentnostei z analityky ta bezpeky v umovakh ShI [The role of programming in developing analytics and security competences in AI]. Modeling and Information System in Economics, no. 104. pp. 62-71. http://doi.org/10.33111/mise.104.6 [in Ukrainian] (accessed 04 Oct 2025).

Download Paper
91
Views
28
Downloads
0
Cited by